עדכון – השתלמות כלנית "אל כרכומי הגולן והחרמון" – 9 לדצמבר 2020

לחברי חוג כלנית שלום,

ההשתלמות הבאה תערך ביום רביעי הקרוב, 9.12.2020 לאזור הגולן הצפוני ועמק מן-בחרמון ותתמקד בכרכומים וסתווניות- פריחת גיאופיטים של תחילת החורף (חודש דצמבר). השתלמות זו מיועדת לכל דכפין ובמיוחד לאוהבי הטבע והפרחים; היא כוללת סיורים בחמש תחנות "קצרות" תוך הליכה קצרה ולא קשה (פחות מקילומטר במסלול טבעתי). מאידך, אנא קחו ציוד מחמם, כפפות כובע גרב ומעילים; הגולן יכול להיות בעל מז"א מקפיא כאשר נושבת רוח על אף השמש החורפית.  כל אחד מכיר את עצמו ויודע כמה מים להביא, ארוחת צהרים, כובע ונעלים, מעיל-רוח והעיקר "מצב רוח ויצר חקרנות". נקודת ההתכנסות היא בתחנת הדלק בצומת מחניים בשעה 7.30.   

———————–

 השנה אנו מנהלים את כל הפעילות המשרדית של השתלמויות כלנית והתקשורת עם החברים, דרך אפליקציית טלגרם, בקבוצה בשם "חוג כלנית". אנא הירשמו גם לאפליקציית "טלגרם" וגם לאפליקציית התשלום "פייבוקס". אנו מודעים לבעייתיות של דרך התקשרות ותשלום זה אך "זה מה יש" וכדי להקל אנו מאפשרים גם להירשם קודם כל אצל מימי רון ורק לאחר מכן באפליקציית טלגרם. כל מי שאינו מעונין להירשם דרך אפליקציית התשלום "פייבוקס PAYBOS  " ישוחח עם מימי וישלם בתחילת ההשתלמות ישירות.

עזרה בהרשמה אפשר לקבל אצל איריס שגיב – 052-4442640 , אבי שמידע – 054-8820172, ומימי רון – 052-8746424.

מפאת המצב של ימי הקורונה, אנו ממשיכים להתנהל בימים אלה רק באמצעות מכוניות פרטיות. נפתחה קבוצה

באפליקציית טלגרם בשם "חוג כלנית – קבוצת שיח" בה אפשר להתארגן על נסיעות משותפות. ומי שמתקשה ועובד עצות אל מי להצטרף בשמונה בלילה, ליל ההשתלמות, שיצלצל למימי רון או לאבי שמידע: "שרות מחויב המציאות כזה – קים רק אצלנו". לדוגמא- לאבי שמידע, המגיע מירושלים נשארו עדיין "שני מקומות פנויים"…

את ההשתלמות נתחיל בחניה של תחנת הדלק בצומת מחניים  בשעה 7.30 בבוקר, יום ד', 9.12.20. כל מי שמאחר יגיע ישירות לתחנה הראשונה ב"אחו אורטל" בשעה 8.00. איריס שגיב , האחראית לאתר "כלנית" דואגת לרשום את מיקום התחנות בטלגרם ובמייל כך שיהיה ניתן לנווט אליהן באפליקציית ווייז. חוזר ובו מיקום התחנות ישלח בהקדם. את ההשתלמות נסיים בעמק. מן בתקווה שנגיע לחרמון טרם השעה 16.00 עת סוגרים את השער.

 

תחנות השתלמות  תחילת-חורף בגולן-חרמון , 9.12.2020 :

  1. אחו אורטל: משטחי כרכום נאה, כרכום צהבהב וכרכום גיירדו; ניצני נץ-חלב אזמלני ופריחת שינןעבה-שורש; פרחים אחרונים של סתוונית התשבץ. הקדמה על מיני סתוונית וכרכום ומה שביניהם.
    [ אכן, החלפנו את שתי התחנות הראשונות אשר כתבנו עליהן בחור המקדים, כיוון שלא הייתה בהן פריחה , לא של נץ-חלב הררי ולא של סתוונית ירושלים].
  2. כרכום השבכה בטוף הראביטל: כיוון שבהכנה להשתלמות לא הצלחנו למצוא בתחנות המיועדות פריחה של כרכום השבכה אנו עוצרים במיוחד בבית-גידול האופייני של מין זה – בבית-הגידול היובשני על גבי טוף וסקוריה וולקניים האוחזים מעט מים. כאן נעדכן על כרכום השבכה והקשר שלו לכרכום דמשקאי מהר-הנגב אשר מגיע לו בכלל השם "כרכום השבכה ת.מ. הרמון" ואיך הסיסטמטיקה הפורמלית מבלבלת את היוצרות.
  3. הכפר העזוב בב אל-הווא (ממול מאגר בנטל): כאן נערוך סיור מעגלי מקיף בתוך הכפר העזוב תוך צפייה במרבדי כרכום נאה ותוך חיפוש שאר המינים הגדלים בגולן: כ.גיירדו, כ.צהבהב וכ.השבכה. נתפעל מאחרוני הפרחים של סתוונית התשבץ. ננסה להבין מדוע אין הכרכומים גדלים בצל העצים ובין הגדרות והריסות הכפר.. אברנית הנשר ופטל לביד בתוך מבנה עתיק לא יסיחו את התפעלותנו כי הגולן הוא קודם כל "ארץ הכרכומים".
  4. חרבת סחייטה ביער אודם מערב: כאן מחכים לנו מרבדי כרכום גיירדו הלבן בצד כרכום נאה הורוד. ננסה למצוא גם את כרכום השבכה (לא מצאנו בהכנה אך ידוע משנים קודמות) וגם את כרכום צהבהב הגדל בשקעים לחים. נלמד על מיני הדבורים המבקרות בפרחי הכרכום ונשאל – מדוע רואים אחה"צ רק זכרים? הבלוטים הרבים של אלון מצוי המוטלים על הקרקע  יזכירו לנו להסתכל גם על עצי החורש וללמוד להבדיל בין אלון תולע לבין א. מצוי והאקולוגיה השונה שלהם.
  5. עמק מן ומורדות הר לבנה בחרמון ההררי (1450 מטר): נקווה שנעפיל לחרמון לפני השעה 16.00, עת השער הצהוב נסגר ותישאר לנו שעה וחצי קסומה של לימוד שני מיני סתוונית (סת.קצרת-עלים וסת. החרמון) ושני מיני כרכום (כרכום החרמון וכ.גיירדו). פירות צהובים של עוזרר קוצני ואדומים של עוזרר אדום ישכיחו את "העלטה". אפילו נצפה בשושנת עליה המתחדשים של רצועית הגליל.
    – לסיכום, כמה מיני כרכום שונים ראינו היום? וכמה מיני סתוונית? ! אך חשוב יותר לדעת את הביולוגיה והאבולוציה של שני סוגים אלה ולפעול לשמירתם !

 

בסיור זה מתלווים אלנו "כרגיל" אורי פיק אשר הוא הזואולוג הפורמלי של השתלמויות כלנית ומכין עם אבי את ה"סכום-המכין לכל השתלמות". אנא, צלמו בעלי-חיים מקטן עד גדול ושלחו אליו את התמונות. מומלץ להיכנס לאתר עמוד-ענן ולקרוא על האתרים הרבים בהם נבקר, כולל אתרים בוטניים, זואולוגיים, ארכיאולוגיים וסתם כאלה של נוף ותצפית.

 

לפני היציאה מהבית – נא להתעדכן בעזרת הטלגרם שלכם, יתכנו שינויים של הרגע האחרון – עקב אילוצים שונים.

 

הצהרת אחריות – אנא, קראו בעיון

בהרשמתי שלי ושל חברי לטיול אני מצהיר כי מצב הבריאות תקין והכושר הגופני מתאים לטיול כפי שמתואר במפרט זה. טיול זה אינו טיול מאורגן. הודעה זו אינה הזמנה או המלצה לטיול מאורגן ולא קריאה להצטרף לסיור שכזה, על כל המשתמע מכך. כל מטייל המצטרף לסיור מודע לכך שהאחראיות הבטיחותית והביטחונית היא עליו בלבד. אף אחד מאנשי אורות הגליל -או-'עמיתים לטיולים' -או- מדרשת הגולן -או- רשות העתיקות בשביל הסנהדרין – אינו אחראי לכל נזק, ישיר או עקיף, לגוף או רכוש, שיכול להיגרם מהלך הטיול, או עקב ביטולו או שינויים בו, מכל סיבה שהיא, לרבות בגין תאונה, אובדן, גניבה או הוצאה שהיה על המסייר להוציא בגינם. בידי כל מסייר הזכות לעשות בעצמו ביטוח מלא ומתאים לגוף ולרכוש, ובאחריותו בלבד. אם אתה מתחת לגיל 18 נא ודא שהוריך לוקחים את האחראיות הבטיחותית והביטחונית עליך.

 

  

אנו מבקשים מאד לא לאחר לשעת היציאה.

 

מחיר ההשתלמות השנה יהיה כך –

עד גיל 30 – 100 שקלים
מעל גיל 30 – 150 שקלים

להלן קישורים להרשמה ולתשלום :

קישור לקבוצת הטלגרם "חוג כלנית": https://t.me/kalanit_workshop

קישור לתשלום באפליקציית paybox:  https://payboxapp.page.link/3V5NE64M4NchJu9h7

תשלום באפליקצייה מהווה אוטומטית הרשמה להשתלמות.

 

חשוב להצטייד בתרמיל, מים לכל היום, כובע, קרם הגנה מהשמש ואוכל לכל היום. הפעם שלא כמו בהשתלמות האחרונה בנחל ערוגות-עילי "כל התחנות קלות" ואין בהן הליכה ממושכת משני קילומטר או עליות קשות. אך כרגיל- "איננו מתחייבים ללכת בשביל סלול – לימוד הצמחים ונפלאותיהם הוא אשר מנתב את דרכינו". לפני היציאה מהבית – נא להתעדכן בעזרת הטלגרם שלכם, יתכנו שינויים של הרגע האחרון – עקב אילוצים שונים.

 

הצהרת אחריות – אנא, קראו בעיון

בהרשמתי שלי ושל חברי לטיול אני מצהיר כי מצב הבריאות תקין והכושר הגופני מתאים לטיול כפי שמתואר במפרט זה. טיול זה אינו טיול מאורגן. הודעה זו אינה הזמנה או המלצה לטיול מאורגן ולא קריאה להצטרף לסיור שכזה, על כל המשתמע מכך. כל מטייל המצטרף לסיור מודע לכך שהאחראיות הבטיחותית והביטחונית היא עליו בלבד. אף אחד ממארגני הטיול והמדריך – אינו אחראי לכל נזק, ישיר או עקיף, לגוף או רכוש, שיכול להיגרם מהלך הטיול, או עקב ביטולו או שינויים בו, מכל סיבה שהיא, לרבות בגין תאונה, אובדן, גניבה או הוצאה שהיה על המסייר להוציא בגינם. בידי כל מסייר הזכות לעשות בעצמו ביטוח מלא ומתאים לגוף ולרכוש, ובאחריותו בלבד. אם אתה מתחת לגיל 18 נא ודא שהוריך לוקחים את האחראיות הבטיחותית והביטחונית עליך.

 

 

 

התכנית השנתית והחוזר מתפרסמים במגזין/אתר כלנית, אפשר להיכנס בקישור –

http://www.kalanit.org.il/kalanit-workshop-program-2020-2021/

 

קראו על צמחי ארצנו, מאמרים, תמונות וסיכומי השתלמויות במגזין/אתר כלנית – https://www.kalanit.org.il/

 

טלפונים לבירורים ושאלות, תגליות ומציאות:

מימי רון – 052-8746424

אבי שמידע – 054-8820172


להתראות,

אבי שמידע ומימי רון

Print Friendly, PDF & Email

הרשמה לכלנית